تعمیر گیربکس دستی توسط شرکت‌ ها و تعمیرکاران زیادی انجام می‌ شود. این قطعه یکی از مهمترین قطعاتی است که در خودرو وجود دارد و جزو سیستم حرکت خودرو است.

هر چندوقت یکبار باید این سیستم مورد بررسی قرار گیرد. گیربکس خودرو ممکن است به دلایلی دچار آسیب شود و باید عیب آن به‌ سرعت بررسی شود. اگر عیب گیربکس در زمان مشخصی گرفته نشود هزینه‌ های زیادی برای شما به وجود می‌ آید.

بهتر است هرچند وقت یکبار خودروی خود را به یک تعمیرگاه معتبر ببرید تا به طور کامل گیربکس آن را بررسی کند و اگر یکی از قطعات گیربکس مشکل دارد آن را رفع کنید. گاهی اوقات با تعویض یکی از قطعات می‌توان گیربکس را تعمیر کرد اما اگر اهمیت ندهید باید گیربکس را کاملاً تعویض کنید که برای شما گران تمام می‌ شود.

تعمیر گیربکس دستی

ساختار گیربکس دستی

نخستین سیستم جعبه‌ دنده طراحی شده که در صنعت خودروسازی دنیا به وجود آمد گیربکس‌ های دستی بودند. به‌ مرورزمان این گیربکس‌ ها پیشرفت کردند و آنها را از جنس فولاد و چدن تولید می‌ کنند.

امروزه گیربکس‌ ها در دودسته دستی و اتومات وجود دارند. در گیربکس‌ های دستی معمولاً تعویض دنده توسط کمک دسته دنده و کلاچ انجام می‌ شود که جزء سیستم هیدرولیک خودرو محسوب می‌شوند.

 برای جلوگیری از ضربه خوردن قطعات و اجزای گیربکس دستی می‌ توان از روغن مخصوص گیربکس استفاده کرد و آن را چرب نمود. چرب کردن قطعات مختلف گیربکس دستی باعث افزایش طول عمر آن می‌شود و همچنین از سایش قطعات گیربکس جلوگیری می‌ کند. گیربکس‌های دستی کارایی خوبی دارند و اگر به آنها رسیدگی کنید به‌ راحتی خراب نمی‌ شوند.

توضیحاتی درباره گیربکس دستی

ساده‌ ترین شکل گیربکس‌های خودرو گیربکس‌ های دستی هستند که در آنها برق به کلاچ فرستاده می‌ شود و راننده به‌صورت دستی می‌ تواند با آن کار کند؛ همچنین به‌صورت دستی می‌توانند از دست دنده استفاده کند و دنده خود را انتخاب نمایند.

تعویض دستی دنده به راننده خودرو اجازه می‌ دهد که بیشترین کنترل را روی وسیله نقلیه خود را داشته باشد. بعضی از علاقه‌ مندان به خودرو گیربکس‌های دستی را نسبت به گیربکس‌ های اتومات ترجیح می‌ دهند؛ زیرا می‌ توانند در هنگام رانندگی از هیجان زیادی برخوردار شوند و یکی از راه‌ های سرگرمی و لذت بردن از رانندگی برای آنها است.

چه زمانی گیربکس نیاز به تعمیر دارد؟

تعمیر گیربکس دستی

اگر گیربکس مشکلاتی داشته باشد باعث عدم حرکت درست خودرو می‌شود. این قطعه می‌ تواند باعث خراب‌شدن قطعات دیگر خودرو هم بشود. تعمیر گیربکس دستی در کشور توسط تعمیرکارانی انجام می‌ شود که در مغازه خود تمامی قطعات مربوط به آن را دارند تا بتوانند مشکلات این قطعه را سریع‌ تر رفع نمایند.

گیربکس سازی در کشور اهمیت زیادی دارد و برای تولید این قطعه هزینه‌ های زیادی اعمال می‌ شود. هر یک از قطعاتی که در یک گیربکس استاندارد استفاده می‌ شوند باید استانداردهای لازم را داشته باشند تا بهترین شتاب برای خودرو به وجود آید.

گاهی پیش می‌ آید که شتاب خودرو کاهش پیدا می‌ کند و در هنگام تعویض دنده کلاچ به طور کامل آزاد نمی‌ شود. کمبود شتاب خودرو می‌ تواند یکی از دلایلی باشد که گیربکس خودروی شما نیاز به تعمیر داشته باشد.

در این زمان شما به یک تعمیرکار مراجعه کنید تا این سیستم را مورد بررسی قرار دهد. در این حالت قطعه کلاچ به‌درستی عمل نمی‌ کند و نیاز است که آن را تعویض و یا تعمیر کنید.

برای روانکاری قطعات که در گیربکس وجود دارند احتیاج به روغن مخصوصی است. اگر در زیر خودرو خود روغنی به رنگ نارنجی روشن مشاهده کردید متوجه شوید که این مایع از گیربکس شما ریخته است و باید سریع آن را تعمیر نمایید.

در این حالت، تعمیرکار باید  محل نشتی را پیدا کند و آن را رفع نماید. سطح روغن گیربکس اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا نبودن آن می‌ تواند مشکلات زیادی برای اجزای مختلف گیربکس به وجود آورد. روانکاری قسمت‌ های مختلف توسط این روغن استفاده می‌ شود و هیچ تبخیری در آن صورت نمی‌ گیرد.

لرزش خودرو در هنگام تعویض دنده به چه علت است؟

اگر سیستم گیربکس خودرو شما هیچ مشکلی نداشته باشد در حین رانندگی می‌ توانید بدون هیچ‌ گونه لرزشی دنده خود را تعویض نمایید. اگر هنگام رانندگی متوجه شدید که هنگام تعویض دنده صدای خراش خراش و لرزش شدیدی در خودروی شما به وجود می‌آید این مشکل از گیربکس خودرو شما است.

اگر هنگامی که کلاچ خودرو را فشار می‌ دهید احساس ساییدگی قطعات را داشته باشید به‌ احتمال زیاد صفحات کلاچ شما فرسوده هستند. اگر پس از برداشتن پای شما از روی کلاچ این اتفاق می‌ افتد احتمال زیاد مربوط به همگام کننده دنده‌های خودرو شما است. در این صورت سریعاً به تعمیرکار مراجعه کنید.

بررسی علل خرابی گیربکس دستی

گیربکس دستی خودرو می‌تواند سرعت وسیله نقلیه را کنترل کند و نیروی لازم را به چرخ‌ ها منتقل نماید، اما این وسیله در اثر عوامل مختلفی‌ ممکن است آسیب ببیند که به شرح زیر می‌باشد.

  • اگر سرعت شما متناسب با دنده داده شده به ماشین نباشد و یا از دنده معکوس استفاده کنید گیربکس دستی دچار آسیب می‌شود.
  • اگر در مدت زمان زیاد و طولانی پای خود را به روی کلاچ گذاشته و هیچ گونه دلیلی برای این کار وجود نداشته باشد گیربکس خراب می‌شود ونیاز به تعمیر پیدا خواهد کرد.
  • دنده ساییده شده و خورده شده آسیب جدی به گیربکس وارد می‌کند.
  • روغن جعبه دنده یا همان گیربکس تاثیر مستقیمی به‌روی عملکرد گیربکس دارد بنابراین اگر روغن از حد خود کمتر شود و یا نامرغوب باشد گیربکس آسیب می‌بیند.

تعمیرکار خودرو باید چه مشخصاتی داشته باشد؟

اصولاً برای تعمیر قطعات مختلف خودرو خود باید از تعمیرکار باتجربه استفاده کنید. تعمیرکار خودرو باید مهارت کافی برای پیداکردن عیب یک خودرو داشته باشد و سرعت عمل بالایی او می‌تواند کمک زیادی در رفع سریع مشکلات خودروی شما بکند.

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم گیربکس اهمیت زیادی در خودرو دارد و شما باید از تجربه یک تعمیرکار مجرب استفاده کنید تا بتوانید این قطعه را با هزینه‌های کمتر تعمیر کنید.

اگر گیربکس دستی به‌خوبی تعمیر شود تا چندین وقت نیازی به تعمیر مجدد نخواهد داشت. تعمیر گیربکس اتومات همانند تعمیر گیربکس دستی نیاز به تجربه فراوانی دارد.

تعمیر گیربکس دستی

هزینه تعمیر گیربکس دستی

زمانی که تعمیرکار برای درست‌کردن گیربکس دستی صرف می‌کند اهمیت زیادی در تعیین هزینه آن دارد. تعمیرکاران باتوجه‌ به هزینه‌ هایی که صنف برای آن‌ ها مشخص می‌کند باید مبلغ مشخصی را از صاحب خودرو برای تعمیر دریافت نمایند.

ممکن است گیربکس دستی به‌ راحتی قابل تعمیر باشد و گاهی عکس این قضیه اتفاق می‌افتد. در برخی موارد پیداکردن عیب گیربکس و تعمیر آن دشواری‌های زیادی دارد که صاحب خودرو باید هزینه‌ های بیشتری برای تعمیر گیربکس خودروی خود بپردازید.

تعمیر گیربکس پراید نسبت به ماشین‌ های دیگر با قیمت کمتری انجام می‌شود. ازآنجایی‌که قطعات هر خودرو با قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌ رسند تعمیر آن‌ها هم مبلغ ثابتی نیست. تعمیر گیربکس پژو ۴۰۵ کمی بالاتر است. اگر تعمیر گیربکس فقط نیاز به تعویض قطعات جزئی داشته باشد با هزینه‌ های کمتری انجام می‌شود.

امیدواریم با مطالب بالا بتوانید درباره تعمیر گیربکس دستی اطلاعات زیادی را بدست آورید. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره با شماره‌ های مجموعه گیربکس سازی امیر تماس بگیرید.

فهرست
Call Now Buttonتماس مستقیم